Voorwoord

Dit is het tweede jaarverslag van de secretaris van de Supportersverening-1902. Het tweede verenigingsjaar is aangevangen op 1 juli 2021 en eindigde op 30 juni 2022.

Namens de vereniging is deelneming betuigt bij het overlijden van supporter Joost van Well, met onder meer een bloemstuk. Het DB heeft in het rouwcentrum de laatste eer bewezen aan Joost

Dagelijks Bestuur

Het dagelijks bestuur bestond in het verenigingsjaar uit: voorzitter Bas Hendrikx, secretaris Huib Pijpers, penningmeester Wilfried Bongers, vicevoorzitter Levien Leenders en vicesecretaris Joep Berghs.

In de eerste Algemene Leden Vergadering (Jaarvergadering) op 13 mei hebben de leden het Huishoudelijk Reglement Ledenvergadering vastgesteld. Op onze website www.sv-1902.nl staat onder het kopje Algemeen en dan bij Governance dit reglement opgenomen.

In het verengingsjaar 2021 – 2022 is negen keer vergaderd door het Dagelijks Bestuur. De verslagen zijn gepubliceerd op onze website bij Verslagen.

Algemeen Bestuur

Bij onze oprichting werd het Algemeen Bestuur gevormd door de leden van het Dagelijks Bestuur en de voorzitters van de werkgroepen, onze woordvoerder en onze vertegenwoordiger in het Landelijk Supportersoverleg.

In het verengingsjaar 2021 – 2022 is als gevolg van Corona slechts twee maal vergaderd door het Algemeen Bestuur. De verslagen zijn gepubliceerd op onze website bij Verslagen.

In het verenigingsjaar heeft het Algemeen Bestuur de verschillende werkgroepen geëvalueerd. Geconstateerd is, dat voor bepaalde activiteiten het instellen van een werkgroep te omslachtig is en dat het praktischer is om activiteiten als project aan te pakken. Om die reden zijn de werkgroepen Party’s & Toernooien en Communicatie opgeheven. Aangaande de Stadionbeleving is besloten dat de SV-1902 alleen een rol heeft om de sfeer te faciliteren. Voor de fanatieke stadionsfeer zorgen andere groeperingen zoals met name de Angel-Side. In de werkgroep Merchandise wordt Randy Colijn vervangen door Dominique Jacobs.

Aan het einde van dit verenigingsjaar is een nieuwe werkgroep opgericht voor het werven van leden. Deze wordt ingevuld door Cindy Knipschild en René Bergers. Zij zijn beide ook toegetreden tot het Algemeen Bestuur. René maakte al deel uit van onze organisatie t.b.v. de organisatie van busreizen. Ook Kevin Verweij is aan het einde van dit verenigingsjaar lid geworden van het Algemeen Bestuur om zich in te zetten voor projecten.

Bij het schrijven van dit jaarverslag heeft de SV-1902, 392 leden. Verder heeft onze facebook pagina inmiddels 985 volgers. Wij hebben een YouTube kanaal aangemaakt om ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van het kampioensjaar enkele video’s van die wedstrijden te plaatsen.

Betrokkenheid (bij werkgroepen) van MVV

Het overleg met bestuur, directie en SLO van MVV noemen wij het MVV Overleg. Het afgelopen verenigingsjaar is dit overleg, tweemaal gehouden. Ook deze verslagen zijn gepubliceerd op onze website.

De shirtcommissie heeft samen met MVV bereikt dat het thuistenue voor seizoen 2022 – 2023 weer op een mooie manier voldoet aan de kernwaarden van MVV. Ook is er een mooi ontwerp voor het uittenue gekozen.

Onze secretaris heeft deelgenomen aan de werkgroep cultuur. Hierbij zijn eerst afzonderlijke sessies gehouden met de verschillende entiteiten (zoals de SV-1902) binnen MVV. Vervolgens zijn enkele gezamenlijke bijeenkomsten georganiseerd, die gericht waren op het onderling gedrag en het DNA van de MVV-er. Augustus 2022 is het eindrapport gepresenteerd.

Vanuit MVV is ons gevraagd om een reactie te geven op De Magie van Maastricht. Wij hebben als volgt naar de Algemeen Directeur gereageerd.

“Wij realiseren ons dat in deze fase het plan een zekere mate van abstractie heeft. Wij zijn natuurlijk heel benieuwd naar de uitvoeringsplannen, ook om te kijken waarbij wij van dienst kunnen zijn. Vanuit onze positie zullen wij ons natuurlijk focussen op de supporterszaken in het document.

Op een punt kunnen wij deze missie nooit de onze maken. Dat is op het punt van zero tolerance op pagina 17. In de eerste plaats omdat dit niet past bij de tekst over de twaalfde man op de pagina daarnaast en de tribune foto’s. Ook past dat niet bij de Kernwaarde nummer 3. MVV doet zichzelf hier volgens ons een spagaat aan. Als tweede denken wij dat zero tolerance tegen de club zal werken. Wil je een keer niet - om moverende redenen - gelijk tot het opleggen van straffen overgaan, zal de omgeving je telkens confronteren met je eigen beleid. Als derde ben je als club alleen maar repressief bezig, terwijl wij denken dat je met preventief beleid en sociale controle veel meer bereikt. Volgens ons is het niet goed om in een dergelijke missie alléén over repressief beleid te spreken, zonder daarnaast ook op het gebied van preventief beleid een visie te hebben.

Ook  zou je kernwaarde nummer 3 beter kunnen opknippen: een waarde over passie en een waarde over een veilige omgeving.

Voorbeeld voor zero tolerance, het was op de zondag dat Max Verstappen de eerste keer wereldkampioen werd dat vanuit SV-1902 aan de VC is aangeboden om met een jonge groep in gesprek te gaan. Dit aanbod is na Dordrecht herhaald en nog altijd niet opgepakt, want de VC geeft liever stadionverboden.

Minder dringend maar misschien wel goed, zou ik nog eens goed kijken naar het gebruik van het woord “toeschouwer”. Een supporter voelt zich namelijk géén toeschouwer.

Ook staat de KPI van één bus naar een uitwedstrijd ver van de praktijk van MVV. Een KPI van 200 supporters bij een uitwedstijd is meer passend.”

Op onze inbreng hebben wij géén antwoord van MVV gekregen.

Op 18 oktober 2021 is samen met MVV een Supporterskaffee georganiseerd. De opkomst was goed te noemen en er waren ook veel nieuwe gezichten. De regie voor het Supporterskaffee lag bij ons, zoals het maken van een quiz voor de spelers. MVV regelde de moderator en de sprekers. De moderator (Eric Meijer) deed het prima.

Vak D

Nadat in ons eerste verenigingsjaar voor MVV een actie is opgezet om van Vak D een sfeervak te maken, hebben wij in de aanloop van seizoen 2021- 2022 technische maatregelen getroffen voor de veiligheid op Vak D. Een bevriend Ingenieursbureau van der Werf en Nass bv heeft het ontwerp voor de constructie voor het verhogen van de reling gemaakt. Door bemiddeling van de Algemeen Directeur van MVV, heeft DS Metaal het materiaal gesponsord. De huurkosten voor de apparatuur zijn gedragen door SV-1902, Angel-Side en Veer Zien MVV. Onder leiding van een gediplomeerd lassers van SV-1902, Jenot Rosel , is de reling geplaatst.

Samen met MVV hebben wij katrollen opgehangen voor tifo acties. De Algemeen Directeur heeft  een sponsor voor de hoogwerker geregeld. Samen met Veer Zien MVV zijn wij voor de kosten van het materiaal opgekomen.

Werkgroep Busreizen

In het verenigingsjaar 2021 – 2022 hebben wij naar vrijwel alle uitwedstrijden busreizen georganiseerd.

Koploper was de uitwedstrijd tegen VVV, toen hebben wij vier bussen kunnen laten rijden. Samen met de Angel-Side en de Suppotersclub hebben wij er voor gezorgd dat alle bezoekers van het uitvak een gratis t-shirt kregen.

Werkgroep Merchandise

Tijdens dit jaar zijn grijze shirts met een rode opdruk gemaakt. Daarnaast rode shirts met een oldskoollogo en rode shirt speciaal in kindermaten. Ook hebben wij onze eerste sjaal laten maken.

Voorafgaand aan de thuiswedstijden is merchandise verkocht. Zo ook tijdens het Supportersfeest bij de OLV-wal op 3 april 2022 en tijdens het Angelsidefeest in De Hiemel.

Werkgroep Stadion

Vanuit deze werkgroep is meegewerkt aan een onderzoek naar de (on)mogelijkheden voor professionele groei van MVV binnen de huidige Geusselt. Dit onderzoek is uitgevoerd samen met een bestuurslid van de stichting MVV en een vertegenwoordiger van Veer Zien MVV. De uitkomsten van dit onderzoek zijn verwerkt in een bidboek met als titel: “Ruimte Maken” dat augustus 2021 is aangeboden aan de directeur van MVV en het bestuur van de stichting MVV.

Steunen boek Willy Brokamp en Jo Bonfrère

De SV-1902 heeft het boek over Willy Brokamp en Jo Bonfrere gesponsord. Onze steun is in dit prachtige boek vermeld samen met ons logo. Aan onze sponsoring hebben wij wel de voorwaarde verbonden dat voor onze club de naam “MVV” wordt gebruikt en niet als afkorting voor Maatschappelijke Voetbal Vereniging. De schrijvers van het boek hebben ons verzoek ingewilligd.

Werkgroep Opkomen Voor Supporters

In december 2021 is op verzoek van de Veiligheidscoördinator van MVV en de SLO gesproken over enkele incidenten, waarbij met name een opkomende groep jonge supporters voor wat reuring zorgde. Men krijgt bij MVV weinig grip op deze groep nieuwe supporters. De VC en SLO vragen aan de SV-1902 of er mee gedacht kan worden over een mogelijke oplossing.

SV-1902 brengt een oud plan van het Supportersoverleg in om i.s.m. traject / gemeente een MVV een “keet” te openen waar fanatieke jongens zich kunnen ontmoeten, zodat er meer binding ontstaat tussen jongere en de oudere jongens. En er meer sociale controle komt. De VC van MVV reageert zeer enthousiast op deze inbreng. Vervolgens heeft de SV-1902 deze oude plannen gedeeld met de VC van MVV, waarna nooit meer iets is vernomen.

Verder stemt de VC enkele maatregelen met de SV-1902 af, die men gaat treffen ter voorkoming van incidenten. Er komt een extra hek tussen vak E en F van de Boschpoort tribune. Vak-F gaat dicht tijdens B-wedstrijden. Daarnaast schuift het hek tussen Angelside en Boschpoort op, zodat de Boschpoort een afzonderlijk compartiment wordt. Daarom moet er een extra cateringpunt komen op het foodplein voor de Angelside. Verder komt er een uitschuif tunnel op het veld voor de spelers. Daarnaast wordt de bovenkant van de huidige vaste spelerstunnel aangepast, zodat je men er niet makkelijk op kan. Het plan is ook om een net te creëren voor Vak-D, dat met “een druk op de knop” neergelaten kan worden op het moment dat het uit de hand loopt (met biergooien).

Naar aanleiding van bovengenoemd overleg is onderstaande reactie gestuurd aan de Algemeen Directeur:

Wij hebben begrepen dat er naar aanleiding van de laatste incidenten bij enkele thuiswedstrijden, plannen zijn om verschillende aanpassingen aan het stadion te doen. Vanuit de SV-1902 denken wij dat het inderdaad verstandig is om enkele aanpassingen te doen, om zo het risico op bepaalde incidenten in te toekomst te verlagen. Middels deze brief willen we allereerst aangeven dat wij graag inhoudelijk meedenken over de invulling van deze aanpassingen. Daarnaast willen wij alvast inhoudelijk reageren op enkele aanpassingen, waarvan wij vernomen hebben dat deze mogelijk worden geïmplementeerd.

De maatregelen die momenteel in het uitvak zijn en worden doorgevoerd, zijn reeds door het Supportersoverleg in 2015 geadviseerd en daar staan wij als SV-1902 nog altijd volledig achter.

Ook zijn wij het ermee eens dat er een extra hek wordt geplaatst in de gracht bij de Boschpoort tribune, zodat de afstand tussen mensen in de gracht en uitvak wordt vergroot. Wij zijn het er echter niet mee eens, dat vak F op de Boschpoort tribune volledig wordt gesloten bij B-wedstrijden. Naast het feit, dat ook op dit vak, al jarenlang, trouwe seizoenkaarthouders plaatsnemen, hebben de recente incidenten en ook incidenten in het verleden, in de gracht plaatsgevonden en niet in dit vak. Wij zijn bang dat, een sluiting van dit vak, seizoenkaarten gaat kosten. Tot slot zal dit ook resulteren in een verlaging van de capaciteit van het stadion bij B-wedstrijden en kan dit in de toekomst, bij het spelen van belangrijke wedstrijden zoals bijvoorbeeld play-off wedstrijden of derby’s, resulteren in minder omzet. Daarom stellen wij als alternatief voor, om enkel de trap vanuit vak F richting de gracht af te sluiten. Hiermee zijn naar onze mening de aanpassingen rondom Boschpoort vak F afdoende.

Wij staan achter de maatregel om het betreden van de spelerstunnel te bemoeilijken, zodat dit in te toekomst niet meer gebeurt. Wel willen wij hier de kanttekening bij plaatsen, dat er goed nagedacht moet worden over de specifieke invulling hiervan, zodat er geen ernstig letsel kan ontstaan bij een eventuele poging tot betreding.

Met betrekking tot het gooien van bier, verwachten wij dat het plaatsen van een uitschuifbare spelerstunnel tot op het veld, een sterke preventieve werking zal hebben en adviseren dan ook om dit uit te voeren. Wij zijn echter tegen het plaatsen van een net voor vak D van de Angelside, dat bij calamiteiten omlaag wordt gelaten. Wij verwachten namelijk dat dit een averechts effect zal hebben en dat mensen dit net naar beneden zullen proberen te halen. Ook vragen wij ons sterk af, of een dergelijk net wel effectief zal zijn. Wij adviseren in deze, om eerst het effect van de uitschuifbare spelerstunnel af te wachten en op basis van deze evaluatie, indien nodig, nadere maatregelen te bezien.

Graag willen wij ook zelf nog een mogelijke aanpassing aandragen. Wij zijn er namelijk sterk voorstander van om de hekken rondom het veld terug te plaatsen bij de Boschpoort tribune en de rechterkant van de Angelside tribune. Hiermee wordt de drempel om het veld te betreden een stuk hoger. Op dit punt heeft het Supportersoverleg in 2013 reeds geadviseerd om deze hekken niet te verwijderen.

Wij hopen dat middels deze brief, onze standpunten rondom de diverse maatregelen, duidelijk zijn verwoord en wij gaan graag in gesprek om e.e.a. nader toe te lichten.

Een concreet antwoord op de brief is niet ontvangen. Wel zijn bepaalde maatregelen zoals een net voor de Angelside tribune niet doorgevoerd. Zonder communicatie vooraf werden de  seizoenkaarthouders op Vak F van de Boschpoorttribune in het voorjaar van 2022 verrast dat zij geen seizoenkaart meer mogen kopen voor Vak F. Deze maatregel is later teruggedraaid.

Huib Pijpers,

Secretaris SV-1902.